Werkwijze en beleid Inkoop en aanbesteden
Inkopen en aanbesteden doen we als de gemeenten, SDL of 1Stroom een ‘dienst’ (bijvoorbeeld advieswerkzaamheden), een ‘werk’ (bijvoorbeeld de aanleg of reconstructie van wegen), of een ‘levering’ (bijvoorbeeld kantoormeubilair) nodig hebben.
We moeten ons hierbij houden aan Europese en Nederlandse wetgeving. Daarnaast hebben we de mogelijkheid om door middel van inkoop onze maatschappelijke doelstellingen te stimuleren. De doelstellingen rondom inkoop- en aanbesteden zijn verwerkt in het Inkoopbeleid van de Liemerse gemeenten en SDL en het Inkoopbeleid van 1Stroom.
De inkoopvoorwaarden zijn onderverdeeld in algemene voorwaarden (Algemene inkoopvoorwaarden Liemerse gemeenten en SDL), voorwaarden specifiek gericht op werken (uav2012) en specifiek gericht op ICT inkoop (GIBIT 2016, GIBIT 2020, GIBIT 2023).
Publicatie van aanbestedingen
Opdrachten met een waarde boven bepaalde drempelbedragen worden openbaar aanbesteed. Dat betekent dat elke gegadigde de mogelijkheid heeft om mee te dingen naar deze opdrachten. Ze worden gepubliceerd op het aanbestedingsplatform Mercell Source to Contract. De publicatie van deze aanbestedingen is ook vindbaar op het openbare overheidsplatform Tenderned. Via beide digitale kanalen zijn onze aanbestedingen te vinden. Wilt u op de hoogte blijven van de aanbestedingen, dan kunt u zich op beide platforms als bedrijf registreren.
Onderhandse opdrachten
Opdrachten die onder de drempelbedragen liggen worden onderhands aanbesteed. Afhankelijk van de hoogte van de waarde van de opdracht wordt een offerte-uitvraag bij 1 of meerdere bedrijven gedaan.