Werkwijze en beleid Inkoop en aanbesteden

Inkopen en aanbesteden doen we als de gemeenten, SDL of 1Stroom een ‘dienst’ (bijvoorbeeld advieswerkzaamheden), een ‘werk’ (bijvoorbeeld de aanleg of reconstructie van wegen), of een ‘levering’ (bijvoorbeeld kantoormeubilair) nodig hebben.

We moeten ons hierbij houden aan Europese en Nederlandse wetgeving. Daarnaast hebben we de mogelijkheid om door middel van inkoop onze maatschappelijke doelstellingen te stimuleren. De doelstellingen rondom inkoop- en aanbesteden zijn verwerkt in het Inkoopbeleid van de Liemerse gemeenten en SDL en het Inkoopbeleid van 1Stroomexterne-link-icoon.

De inkoopvoorwaarden zijn onderverdeeld in algemene voorwaarden (Algemene inkoopvoorwaarden Liemerse gemeenten en SDLexterne-link-icoon), voorwaarden specifiek gericht op werken (uav2012externe-link-icoon) en specifiek gericht op ICT inkoop (GIBIT 2016externe-link-icoon, GIBIT 2020externe-link-icoon, GIBIT 2023externe-link-icoon).

Publicatie van aanbestedingen

Opdrachten met een waarde boven bepaalde drempelbedragenexterne-link-icoon worden openbaar aanbesteed. Dat betekent dat elke gegadigde de mogelijkheid heeft om mee te dingen naar deze opdrachten. Ze worden gepubliceerd op het aanbestedingsplatform Mercell Source to Contractexterne-link-icoon. De publicatie van deze aanbestedingen is ook vindbaar op het openbare overheidsplatform Tendernedexterne-link-icoon. Via beide digitale kanalen zijn onze aanbestedingen te vinden. Wilt u op de hoogte  blijven van de aanbestedingen, dan kunt u zich op beide platforms als bedrijf registreren.

Onderhandse opdrachten

Opdrachten die onder de drempelbedragen liggen worden onderhands aanbesteed. Afhankelijk van de hoogte van de waarde van de opdracht wordt een offerte-uitvraag bij 1 of meerdere bedrijven gedaan.